Mindfulness en Rouw

Life is not the way it’s supposed to be. It’s the way it is. The way you deal with it is what makes all the difference

Mindfulness kan waardevol steun bieden in tijden van verlies en rouw. Daarom heb ik een speciale dag georganiseerd voor mensen die een dierbare verloren hebben.

Mindfulness helpt je om te gaan met alle heftige emoties die bij verlies van iemand horen, of dit nu kort of lang geleden is.

Met mindfulness kan je je draagkracht vergroten in deze heftige periode en in de periode dat er meer ruimte komt voor besef en voelen.

Door bezig te zijn met Mindfulness ga je opnieuw stilstaan bij wat voor jou belangrijk is en wat jij nodig hebt en hoe je goed voor jezelf kunt zorgen.

Op de Mindfulness en Rouwdag staan we stil bij alle fases en emoties die bij rouw horen, zoals de theorie dit vertelt en gaan we vooral verder op wat wij in praktijk ervaren en hoe we daar mee kunnen dealen. Want de praktijk gaat vaak net wat anders dan de theorie, maar je zult wel veel herkenning vinden bij de andere deelnemers van deze dag.

Omgaan met emoties, zonder ze groter te maken dan ze zijn. Omgaan met angst en verdriet, zonder je erin te verliezen. Omgaan met onzekerheid, boosheid, schuldgevoel, dilemma’s ed. Daar staan we bij stil.

Er is ruimte om ervaringen te delen, of hoe het ging en hoe het nu met je gaat.

En bovenal is dit een dag dat je goed leert te zorgen voor jezelf, een dag die je jezelf mag gunnen. Helemaal voor jezelf. Je verdient het!

In de vorige gegeven dagen bleek dat deelnemers steun en kracht haalden door het samenzijn en delen van ervaringen met  lotgenoten. Het is ook een mooie gelegenheid om andere mensen te leren kennen die iets soortgelijks meegemaakt.

Vergroot je weerbaarheid met mindfulness

Mindfulness training leert je beter omgaan met spannings-, stress- en pijnklachten. Het helpt je systematisch stops in te bouwen, zodat je meer stil staat bij wat je ervaart en daar bewuste keuzes in maakt. Je leert open staan voor de ervaringen die zich van moment tot moment aandienen en meer te genieten en te ontspannen. Je leert bewust om te gaan met hinderlijke gedachten, onprettige gevoelens, en ingesleten gewoonte en reactiepatronenen. Zo zul je minder geleefd voelen, meer keuzevrijheid creeeren en meer met volle aandacht in het hier en nu gaan leven. Je verbetert de kwaliteit van je leven.

Met mindfulness training ontwikkel je een gelijkmoedige en vriendelijke houding ten opzichte van je eigen oordelen, irritaties of andere emoties die je werkelijkheid kleuren. Dat brengt wijsheid en rust om vrijer in het leven te staan en anders om gaan met ongemakken, zoals stress, heftige emoties, angsten, moeheid of lichamelijke klachten.

Concentratie- en meditatieoefeningen, milde lichaamsbewegingen, reflectieopdrachten en praktische oefeningen vormen de basis van de mindfulnesstraining.

De training is vooral praktisch van aard. Uitleg en instructies rond verschillende mindfulnessthema’s worden afgewisseld met aandachtsoefeningen alsook lichaamsbewegingen. Naast de oefeningen, wisselen we  ervaringen uit.  Jij bepaald wat je wel of niet verteld.

Wanneer je jezelf traint met Mindfulness dan zijn de volgende resultaten vaak voorkomend:

– Je kunt je beter ontspannen, in je lijf en in je hoofd;
– Je herkent je niet functionele (oude) gedragspatronen en reageert bewuster;
– Je ervaart meer keuzevrijheid in gedrag;
– Je kunt meer genieten van het leven in het hier en nu;
– Je hebt minder last van lichamelijke klachten en kan beter met beperkingen omgaan;
– Je bent minder negatief beinvloed door stressvolle gebeurtenissen en ingrijpende veranderingen;
– Je kent je eigen grenzen en behoeften en kan deze duidelijker communiceren;
– Je ontwikkelt meer zelfvertrouwen en optimisme;
– Je durft meer je eigen spoor te volgen en je concentratie neemt toe;
– Je hebt meer geduld met jezelf en met anderen, je bent milder naar jezelf;
– Je weet beter wat je echt wilt en wat bij je past en goed voor je is;
– Je ervaart meer energie, levenslust en tevredenheid.

Voor meer informatie over mindfulness en hoe de wetenschap heeft bewezen dat dit een blijvend effect heeft, zelfs in je hersenen, kijk op deze pagina:

http://miraconsult.nl/mindfullness-en-meditatie/mindfulnesstraining/

De volgende Mindfulnessdag is op maandag 30 januari en duurt van 10.00 uur – 14.30 uur

Locatie: Jan Vrijmanstraat 336 of Daguerrestraat 140, IJburg Amsterdam.

Deze dag wordt voor de stichting de jonge weduwe aangeboden en is speciaal voor weduwes met kinderen tot 18 jaar.

Na een verlies kort geleden, is het ook vaak fijn om Mindfulness individueel te doen. Ik kan je in individuele sessies begeleiden, in overleg bepalen we dan hoeveel sessies er voor jou nodig of wenselijk zijn.

Neem contact met me op op miracoaching@gmail.com

Meld je aan via het inschrijfformulier hierboven.

NB Ik geef ook 8 weekse Mindfulnesstrainingen. De data van deze trainingen kan je hier vinden.

mindfulness en rouw